Territori Creatiu

RSS
  1. Arts de carrer 29/06/2021 Àrea de comunicació

    L’espai, el temps i el món que ens envolta

    L’espai i el temps són categories principals de la física i de la filosofia. I, juntament amb el concepte de moviment, delimiten la manera com experimentem el món que ens envolta. Aquests darrers mesos hem viscut una experiència col·lectiva d’aquelles que queden en el record perquè trasbalsen el temps, l’espai i la manera com ens movem i com ens relacionem. Un daltabaix que, potser, accelerarà moltes transformacions substancials que, en condicions normals, haguessin tardat encara una dècada o més a fer-se realitat.

    Poc a poc anem retrobant la llibertat de moviment, el temps per a l’expansió i el lleure i l’espai vital per a relacionar-nos. FiraTàrrega recupera la presencialitat i l’espai públic per a la creativitat i per al gaudi de les arts escèniques. Per això el referent conceptual «Habitar l’espai» que sintetitza la imatge de l’edició 2021 el creiem més necessari que mai. A la vegada, en aquesta edició retrobem la commemoració dels 40 anys de la Fira que no vam poder celebrar el 2020.

    Amb tota probabilitat, algunes coses no tornaran a ser com abans. Tant és. L’espècie humana sobreviu gràcies a la seva capacitat de transformació i d’adaptació, fins i tot en condicions extremes. La imaginació és poderosa i ens permet superar les limitacions que sovint imposa la realitat. Sigui com sigui, venen temps de renovació, també en les arts escèniques, on ja apunten noves formes de creació, nous llenguatges, noves mirades i noves formes de relació amb el públic i amb la ciutadania. La part visible de l’iceberg, unes noves coordenades d’espai, temps, moviment i relacions humanes; un canvi de paradigma que necessàriament haurà de reflectir l’univers, l’imaginari, la interacció social i cultural i la manera com experimenten el món les generacions del segle XXI.

  2. Arts de carrer, General 11/02/2021 Àrea de comunicació

    A les pistes d’un nou paradigma sobre el riure

    El 2020 es va fer efectiva la primera convocatòria del programa Hivernem, impulsat per FiraTàrrega i l’Institut Ramon Llull amb l’objectiu de fomentar la recerca en l’escriptura de creacions artístiques vinculades a les arts escèniques i a l’espai públic. Ada Vilaró, amb un projecte sobre els efectes del canvi climàtic i Jordi Aspa amb una recerca sobre un nou paradigma per al riure van ser els guanyadors d’aquesta convocatòria. Publiquem aquí en dues entregues quin és el punt de partida de les seves recerques, que tenen com a finalitat l’escriptura d’una dramatúrgia. Després del projecte d’Ada Vilaró, us presentem ara el de Jordi Aspa.

    Llegir més…

  3. Art comunitari, Arts de carrer, Hivernem 18/12/2020 Àrea de comunicació

    Projecte d’espai públic SOS

    Per Ada Vilaró

    El 2020 es va fer efectiva la primera convocatòria del programa Hivernem, impulsat per FiraTàrrega i l’Institut Ramon Llull amb l’objectiu de fomentar la recerca en l’escriptura de creacions artístiques vinculades a les arts escèniques i a l’espai públic. Ada Vilaró, amb un projecte sobre els efectes del canvi climàtic i Jordi Aspa amb una recerca sobre un nou paradigma per al riure van ser els guanyadors d’aquesta convocatòria. Publicarem aquí en dues entregues quin és el punt de partida de les seves recerques, que tenen com a finalitat l’escriptura d’una dramatúrgia. Comencem amb Ada Vilaró.

    Llegir més…

  4. Arts de carrer 28/09/2020 Àrea de comunicació

    El arte callejero, los no lugares y la nada

    Por Pau Llacuna i Ortínez

    Creo que podemos decir que el arte callejero ha sido unos de los instrumentos más utilizados por las administraciones cuando su objeto era organizar un acto importante y llamativo; celebraciones de aniversarios, centenarios, milenios, grandes eventos o, simplemente, las fiestas patronales de cualquier pueblo modesto; se han servido del teatro callejero para lograr llamar la atención.

    Compagnie Nº8 ©Nuria Boleda, 2019. Arxiu FiraTàrrega

    Compagnie Nº8 ©Nuria Boleda, 2019. Arxiu FiraTàrrega

    Llegir més…

  5. Art inclusiu, Arts de carrer, FiraTarrega, Innovació, Suport a la Creació 13/05/2020 Àrea de comunicació

    El context

    Per Lau Delgado Vilanova

    Director Executiu de FiraTàrrega

    L’emergència causada per l’epidèmia del Covid-19 ha suposat un gran impacte en tots els àmbits de la nostra societat. I, lamentablement, el cultural no n’ha estat una excepció. Els agents del sector estan buscant maneres de fer front a aquest impacte al temps que intenten concebre com han de canviar el seu model, la seva manera de ser i funcionar, per ser al més útils possible al sector i al ciutadà. Aquest fet està accelerant els processos de canvi o transformació en la missió, els objectius i les metodologies de funcionament de molts equipaments, esdeveniments i institucions culturals. Alguns d’aquests canvis hauran estat circumstancials, però d’altres, de ben segur, es consolidaran amb normalitat.

    2019_Tony Clifton Circus. Foto Nuria Boleda. Arxiu FiraTàrrega

    2019_Tony Clifton Circus. © Nuria Boleda. Arxiu FiraTàrrega

    Llegir més…

  6. Arts de carrer, FiraTarrega, Urbanisme 06/04/2020 Àrea de comunicació

    L’èxit internacional d’unes arts de carrer ingovernables

    Catalunya és un dels màxims exportadors mundials de creacions en arts de carrer i espai públic. Però, quines en són les raons? Què explica aquest èxit i reconeixement internacional? Anna Giribet, directora de FiraTàrrega, ens ho explica en aquest article.

    En la conversa inaugural de FiraTàrrega 2019, Xavier Antich deia que «l’espai públic és el lloc que els cossos acaben transformant; per això l’espai públic és literalment ingovernable». La vitalitat i riquesa de l’escena actual de les arts de carrer catalanes és un fet —reconegut internacionalment—, i per entendre-ho és imprescindible començar amb una aproximació des de l’urbanisme.

    George-Eugèn Haussman, (polític, 1809-1891) va convertir París en una xarxa al servei d’una ciutat en moviment. Frederik Law Olmsted (arquitecte paisatgista, 1822-1903) va dissenyar un entorn rural com Central Park al cor de Nova York. Ildefons Cerdà (urbanista, 1815-1876) va idear un teixit urbanístic a Barcelona. Tres figures de l’època moderna que van canviar les seves ciutats. Més enllà de la forma, es van preocupar per la vida de la ciutat, la convivència. Haussman lluitava per aconseguir una ciutat accessible, Olmsted per una ciutat sociable i Cerdà somiava amb una ciutat igualitària. Accessible, sociable i igualitària. Llegir més…

  7. FiraTarrega, General 02/05/2019 Àrea de comunicació

    FiraTàrrega’s new direction

    Anna Giribet Argilès, Art Director

    Eduard Ribera, Head of Communication

    Over the next five years FiraTàrrega will be embarking on a new creative and managerial project. As a result of recent changes to both the Fair’s directing positions these first few months have been spent in redoubling efforts to find the lowest common denominator that responds to the spirit of projects presented by Lau Delgado, the new executive director, and Anna Giribet, the new art director. Along with the rest of the team, we have been reflecting very seriously on what role we should play within the sectorial mechanism of the Generalitat de Catalunya’s strategic culture market. This process of reflection has prompted us to define a series of new action frameworks for the Fair to operate within over the next five years.

    Escargots. Slowolou (c) Núria Boleda. Arxiu FiraTàrrega 2018

    Llegir més…

  8. Arts de carrer 18/09/2018 Àrea de comunicació

    Rellegir el carrer

    Per Jordi Duran i Roldós, director artístic de FiraTàrrega

    Peregrinus, Teatr KTO. FiraTàrrega 2018. Foto: Núria Boleda

    El carrer com a marc, presó o espai de resistència. I les arts escèniques com a motor de canvi social, evasió o propaganda. A FiraTàrrega rellegim l’espai públic. Una vegada i una altra, des de fa molts anys. Ens demanem per la vigència, la necessitat o el sentit de les arts de carrer. Ens preocupa la seva supervivència i el seu lloc al món contemporani. I no llencem la tovallola. Una fira, un festival, un teatre són espais protegits on se’ns permet somniar. Però quin lloc ocupa el somni en el nostre dia a dia? Quins permisos ens cal demanar? A FiraTàrrega també busquem sobreviure al context i a la institució pròpia, així com a les jerarquies del codi escènic i als barrots que representen la rutina o saber-se coneixedor d’alguna cosa. Ensumar, gratar, tastar el carrer per ser-ne conscients. Escoltar el seu batec, sentir-lo. Això és el que anhelem. Descobrir a fons el seu passat i entendre el seu present. Saber-ne més. No perquè hàgim de canviar res, sinó pel dret que tenim les persones a saber del món que trepitgem, pel dret que tenim les persones a somniar i a construir-nos un futur coneixedors de les nostres arrels, sabent per què actuem. No és només una manera de respectar i reconèixer la ciutat on vivim, és una manera de respectar i reconèixer aquell que l’habita. O la recorre amb nosaltres mentre caminem.

  9. Art comunitari, Art inclusiu, Arts de carrer, Comunitat, FiraTarrega, Públics, Suport a la Creació 30/05/2018 Àrea de comunicació

    Algo tiene la calle

    Dimensiones de un hábitat creativo

    por Oriol Martí i Sambola, Director ejecutivo de FiraTàrrega

    FiraTàrrega 2017. Valeria Piriz © Martí E. Berenguer

    La calle: tratar de describir la calle, de qué está hecha, para qué sirve
    Georges Pérec

    Crear en el espacio público es hablar con un lenguaje propio, desnudo, esencial y sincero. Y mucho más. Esto es lo que creo haber aprendido a lo largo de los años y lo que aquí propongo desarrollar desde lo teórico y lo conceptual.

    Me refiero a las particularidades consustanciales de las artes escénicas (en mayor medida, por cercanía profesional) y de las artes plásticas, la música, la escultura o la instalación realizadas expresamente en la calle, la plaza, la travesía, el pasaje, el bulevar o la rotonda.

    ¿Cuáles son las particularidades de la calle cuando la entendemos como espacio creativo? Para afrontar esta cuestión es necesario un inicio antitético: se entiende cómo es la calle analizando cómo no es el recinto. Y hay análisis no antitético, no comparativo. Lo veremos también.

    Este artículo identifica seis aproximaciones definitorias de la calle creativa: la dimensión urbanística, la política, la artística, la simbólica, la tecnológica y la atmosférica, presentadas a través de sus porqués, sus relatos y sus ejemplos. Llegir més…

  10. FiraTarrega, Formació, General, Suport a la Creació 19/06/2017 Àrea de comunicació

    Creation in town, Tàrrega calls for accomplice

    By Mio Nakano, Cultural management master course student, intern at Fira Tàrrega Used to work on set decoration for films and TV commercials.
    mionakano18@uic.es

    Place + Story + Moment + You. You are the one who complete the affair.

    For the shooting, we travel a lot. The shooting locations are the places you won’t go without a particular reason. They don’t attract tourist but if you wear special glasses of film maker, the sight will appeal to you with vivid color. Story is about ‘someone like you who lives an ordinary life’, so the location is in a little town away from any major city in a frequent situation. The location coordinator brings an empty modest house, and we the decorators revive the abandoned house. Bring a set of furniture, fill the fridge, plant flowers in the garden, and some supermarket receipts in the rubbish bin. The crew arrives. Director loves the set. Cameraman fix the angle. The lighting comes into the room more natural than sunlight. Shooting starts. Cut, OK. Another angle. The designer looks into the finder. Then says, ‘Mio, missing something.’ On the monitor, he points out this empty wall behind the face of the actor on rehearsal. We definitely should put something there, if not, this cut wouldn’t look lively. Something natural to hang on the wall, which creates atmosphere, maybe from the region, but not too flashy, goandfindityouhave10minutes. I start to run before he finishes the phrase. Llegir més…

Cerca al web

×