Territori Creatiu

RSS
  1. FiraTarrega, General 14/03/2016 Àrea de comunicació

    La interculturalitat no és qüestió d’imatge

    imago5

    La imatge gràfica de FiraTàrrega 2016 és el resultat d’un llarg procés de debat i de treball que ha culminat fa uns pocs dies amb el llançament a través de les xarxes socials dels 5 cartells que ens serviran per cridar l’atenció a la ciutadania sobre les activitats escèniques que tindran lloc al llarg de tot l’any a la ciutat de Tàrrega i, més especialment entre el 8 i l’11 de setembre propers.

    Intentem ser coherents i ens preocupa molt que la imatge de l’edició de la Fira sigui una bona carta de presentació i una declaració de principis per als continguts que arribaran amb la programació que ha seleccionat la direcció artística. Llegir més…

  2. Arts de carrer, FiraTarrega, Mercats, Política cultural 01/10/2015 Àrea de comunicació

    Els reptes d’un mercat escènic internacional

    Per Oriol Martí Sambola. Director executiu de FiraTàrrega

    FiraTàrrega 2015 ha estat una excel·lent edició on s’ha pogut visualitzar la culminació de 5 anys de treball d’aquest model desplegat d’exhibició, producció i formació. Dels 56 espectacles de les companyies de la programació oficial, aproximadament un 20% formaven part del programa de Suport a la Creació, mentre que un d’elles va ser el projecte final dels alumnes del Màster de Creació en Arts de Carrer de l’edició 2015.

    D’altra banda, i en part gràcies a l’impacte del Fresh Street #1, les primeres jornades de reflexió i debat entorn de les arts de carrer a Europa organitzades per Circostrada i FiraTàrrega, s’han batut rècords d’assistència de professionals, amb 909 inscrits pertanyents a 535 entitats, dels quals 523 són catalans, 117 de les resta de l’estat i 269 internacionals. Llegir més…

  3. General 25/08/2015 alumnesmaster

    Alumnos Máster – Creación del espectáculo “Astillas”

    Un espacio habitado. Lleno de aulas, pizarras y corredores. Dotado de un carácter definido por su uso en la actualidad. Pero entre sus numerosas habitaciones, muchas de ellas sin aparente acceso, se esconde historias esperando a ser redescubiertas.

    Los alumnos del Máster de Creación en Artes de calle, en conjunto con la directora alemana Sigrun Frisch, iniciamos el proceso de resignificación de la Escuela Pía en Tárrega a través de una acción In Site. Con ello buscamos desenterrar las anécdotas que plasmaron su estructura y que parecen  haber sido olvidadas en el tiempo, pero que aún, de forma latente, siguen manifestándose de una manera u otra en la idiosincrasia targarina. Llegir més…

  4. Arts de carrer, Arts escèniques, FiraTarrega, General 22/06/2015 Àrea de comunicació

    Sobre la necessitat de les arts de carrer avui

    Per Jordi Duran i Roldós, director artístic de FiraTàrrega

    Les arts de carrer que es produeixen en l’actualitat són un gènere artístic inclusiu. Un espai que cal abordar, ja sigui des del punt de vista del comunicador, l’artista, el programador, el polític o l’investigador, des d’un paradigma obert. Tota aquella producció artística pensada per a ser representada a l’espai públic ha de ser entesa com una forma d’art de carrer.

    L’espai públic, en tant que motor de significats, i amb tota la dimensió simbòlica que representa, suggereix infinites possibilitats artístiques. Cada territori, temps o habitant són un univers. En mans dels creadors i programadors recaurà la tasca de ser capaç d’escoltar la història de cada lloc, llegir les pistes que revela l’urbanisme de cada ciutat, copsar la manera de viure i entendre la vida dels seus habitants o estudiar les perspectives de recepció que aquesta ofereix. L’art té sentit quan té en compte el context de representació. L’art té sentit quan el context forma part de l’obra. Llegir més…

  5. Art comunitari, Art inclusiu, Arts de carrer, FiraTarrega, Suport a la Creació 14/04/2015 Àrea de comunicació

    Sobre programació i participació

    Per Jordi Duran i Roldós, director artístic de FiraTàrrega

    L’accés a la cultura, a la cultura en majúscules, i no al simple i molt lícit entreteniment, és avui dia una cosa de ben pocs. És un fet que va molt més enllà del 21% d’IVA vergonyant que grava la producció escènica a l’Estat espanyol i que pot explicar-se si fem un simple cop d’ull a la complexió de la societat de la qual formem part.

    Som més que homes, més que homes i dones, més que vells i velles, més que nens i nenes. Som més que blancs, som molt més que cristians -practicants o no-, o més o menys hereus de la moral cristiana que ha ordenat occident el darrer mil·lenni. Som molt més que les nostres capacitats físiques i mentals, som molt més que el lloc on vivim, que la nostra nació, la nostra cultura i la nostra llengua materna. Som molt més que el nostre patrimoni material, que la nostra educació, la nostra orientació sexual, la nostra salut i les nostres malalties. Som molt més que una única manera d’entendre el món. Som tot i res. Som diferents, cadascun de nosaltres.

    L’activitat cultural amb què ens relacionem no és inclusiva. Els equipaments del país no són prou integradors, facilitadors de ciutadania, la casa de tothom. Si ens fixem en les cartelleres dels grans espais públics dedicats a la creació i a l’exhibició escènica, observarem que la seva programació no reflecteix, ni de lluny, la realitat social del nostre entorn, ni el que som avui, ni el que ens passa. Si a la província de Lleida, per exemple, una de cada cinc persones és nouvinguda, per què continuem entestats a produir espectacles escrits a occident per occidentals? Llegir més…

  6. General 13/04/2015 alumnesmaster

    Pera Tantiñá.

    Ens parla de la intuició, el respecte, i de la veritat no absoluta. Quin és el secret del gran èxit de la fura? Són una gran família que es coneixen des de fa molt de temps, i són conscients que un sòl no pot fer-ho tot, per tant no els queda altre que compartir el seu ego i reconèixer que les idees circulen.  Cada creador té un món imaginari diferent y aquest fet es reprodueix a l’espectacle. Però no hem d’oblidar els seus orígens, la Fura dels Baus, va començar defensant la participació del públic, aconseguint que aquest visqui experiències inolvidables.

    D’on parteix aquest creador? Ell afirma que els detalls petits són el que creen les grans obres. Pera Tantinyà ens parla de les tres parts: presentació. nuu i desenllaç. I ens diu que aquestes 3 parts també poden ser dividides en 3, i així infinitament, com els fractals.

    Una de les seves obres és la Xarxa humana, un element escenogràfic, a on participen més de 80 persones del lloc a on és fa l’espectacle. I el qual Pera aprecia molt, ja que és crea un moment molt especial entre els participants la companyia i el públic. Alguns alumnes del màster van poder viure l’experiència d’estar penjats a la Xarxa humana, a la ciutat de Monterey (Mèxic).

     

  7. General 22/03/2015 alumnesmaster

    Alumnos Máster – Creatividad y nuevas tecnologías

    Pep Salazar, director ejecutivo del Festival OFFF, es quien nos ha sumergido en los diversos mecanismos y posibilidades de incorporar las nuevas tecnologías como una herramienta poderosa que permite potenciar a grande escala nuestro trabajo como creadores, productores e interpretes.
    Siendo esta la era digital, donde el continuo movimiento de informaciones e imágenes hacen inevitable pensar proyectos artísticos que incluyan y desarrollen nuevos lenguajes que se enriquezcan gracias a la común unión de distintas disciplinas artísticas, con particular énfasis en la integración de artistas visuales que usan la tecnología como material de comunicación.

    “Station to Station” es un ejemplo poderoso que rompe con el clásico esquema de fragmentación de como se trabaja y manifiesta la creación cultural. El Artista Visual Doug Aitken se embarca en un experimento que explora en un mundo menos material con una dirección mas nómada tanto en la creación artística, su exhibición y participación. Utiliza un tren para viajar itinerante por el territorio de Estados Unidos desde el Atlántico al Pacifico, por diez ciudades distintas. Alojando una comunidad creativa compuesta por 61 artistas en continuo cambio teniendo cada uno un minuto de grabación donde se muestra su trabajo capturado en momentos a través del viaje. Estas 61 filmaciones en su conjunto forman un caleidoscopio de experiencias y producciones artísticas, englobando una cultura creativa. Aquí el link del proyecto…
    http://stationtostation.com/

  8. General 18/03/2015 alumnesmaster

    Alumnes Máster – Jordi Jané

    La semana pasada concluimos un capítulo sobre Estéticas de Circo, profundizamos en la diferenciación del circo clásico y el contemporáneo; de Clown, Payaso y Augusto…
    Les compartimos el dato par aquellos que tienen la curiosidad:
    El circo contemporáneo nace en la calle, después de la revolución de Mayo del 68′, en Francia. En Cataluña comienza hasta el 75′ con la muerte de la dictadura, lo que genera un aoje de cultura y artes.
    Si la curiosidad les da para más, les recomendamos éste filme “I CLOWNS” del maestro Federico Fellini, donde podrán adentrarse en el mundo del circo y los payasos

    https://www.youtube.com/watch?v=9AXDizauZn4

    “El circo es el último vestigio de una sabiduría antigua, ancestral, iniciática” (Jean Ziegler, sociólogo suizo, 1934).

  9. General 11/03/2015 alumnesmaster

    Alumnos Máster. Teatro de calle Edad Media

    Algunos de los materiales recomendados durante la asignatura de Artes de Calle y contextos históricos con Mercé Saumell : El Capitán Fracassa, Adaptación de la novela de Téophile Gautier, en la que Scola prescindió del componente aventurero para centrarse en su dramaturgia, desarrollando un homenaje al mundo del teatro y una reflexión sobre la realidad y sus representaciones.

    https://www.youtube.com/results?search_query=fracassa+capit%C3%A1n

  10. General 24/02/2015 alumnesmaster

    Alumnos máster – Paco González, Simona Levi y Manuel Delgado

    Paco González (profesor de la UOC) y Simona Levi (X.net, 15MpaRato, Conservas o Partido X) se partieron la asignatura Arts i espai públic. Desde sus perspectivas, urbanismo y activismo respectivamente, nos mostraron muy diferentes formas de poner a trabajar juntos este par que tan bien sintetiza el máster… artes y espacio público. La problemática que la relación de estos conceptos presenta creció para nosotros, llevándonos inevitablemente a la apertura de un nuevo mundo de búsqueda.

    Memes, viralización, estrategia y Simona Levi

    (Simona Levi, además realizó la conferencia inaugural del máster titulada “La R-Evolución es una superproducción” que podéis ver integramente aquí.)

    Antropologia urbana, última asignatura del módulo 1, fue impartida por Manuel Delgado. Muy complicado sería resumir aquí esta experiencia (¡y eso que fue breve!). El paso de Manuel Delgado por Tàrrega ha resultado bastante transformador para nosotros. Perdónenos si este párrafo no es muy claro, pero ha sido una experiencia intensa y no fácil de definir que nos ha llevado a replantear nuestra óptica sobre algunos puntos de la realidad y sobre muchas de nuestras intenciones para con el arte. Tomaremos prestadas unas pocas pocas palabras del profesor y las compartimos aquí:

    “Que no haya nada que hacer no significa que no haya que hacer nada”

    Por esta vez, recomendamos algo menos teórico de lo que hemos estado manejando en las clases:

    9788475222424

    GIRONDO, Oliveiro (1989). Veinte poemas para ser leídos en el tranvía. Editorial Visor Libros. ISBN: 9788475222424

    ¡Fin del módulo 1 y a por el segundo que empieza hoy!

    @alumnesdelafira

    PD: También visitamos Cal Trepat un antiguo complejo industrial de la ciudad de Tàrrega, hoy reconvertido en museo, centro para emprendedores y unas cuantas cosas más. La compañera Lluki Portas comparte algunas fotos del lugar.

    IMG_2119 IMG_2128IMG_2124IMG_2113

    PD2: Por último, y no por ello menos importante, esta semana nos hemos despedido de las compañeras que solo cursaban el módulo 1. Os echaremos en falta en las clases Lali, Melissa y Elisa. ¡Os mandamos un abrazo enorme! ¡Nos vemos pronto!

    10604049_10152713124473733_835977642393843758_o

Cerca al web

×