Blog de FiraTàrrega

RSS

Arts escèniques, Festivals, FiraTarrega 14/02/2011 Jordi Duran i Roldós

Una Vitrina Iberoamericana a FiraTàrrega (I)

Les arts escèniques a Iberoamèrica estan en molt bona forma. Aquest passat mes de gener ho vaig poder comprovar.
La setmana dels programadors al Festival Santiago a Mil suposa un marc excel·lent per poder fer un tast del que s’està coent al continent americà: una degustació amb plats des del Canadà fins a l’Argentina, amb una presència majoritària de treballs iberoamericans; des de la jove dramatúrgia xilena, tremendament política i amb veus realment interessants com la de l’ autor i director Guillermo Calderón, fins a l’experiència de companyies com Yuyaskani (Perú) o Cia dos Atores (Brasil): totes dues presentant treballs inoblidables. Em pregunto com és que Ensayo Hamlet, d’aquesta darrera companyia, no ha trepitjat encara l’escenari dels grans festivals de teatre europeus?
La selecció d’espectacles de carrer es repartia per la ciutat i les seves rodalies. Diferents formats i espectacles de qualitat diversa. Destacaven les Cajas voyeuristas de La Biznaga (Mèxic), uns cubs que recorrien passatges i racons de Santiago convidant els transeünts a espiar les accions que es duien a terme en el seu interior; o bé La larga noche de los 500 años de La Patriótico Interesante (Xile), una reivindicació teatralitzada dels drets del poble Mapuche, que es va dur a terme ni més ni menys que al davant mateix del Palacio de la Moneda. Inoblidable, d’altra banda, el treball d’orfebreria teatral, popular i culte, dut a terme per la companyia brasilera Galpao amb Till, a saga de um herói torto, un espectacle inspirat en un relat medieval que narra les aventures en clau picaresca del jove antiheroi Till Eulenspiegel.
Esperem poder donar a conèixer una selecció d’aquestes propostes a través de la Vitrina Iberoamericana que estem organitzant per a aquest 2011. Suggerents també les possibilitats de mercat que suposen per a companyies catalanes els mercats emergents de la zona. Existeix una xarxa de festivals molt interessants que cal donar a conèixer i és per això, entre d’altres coses, que també organitzem aquesta Vitrina.
Las artes escénicas en Iberoamérica están en muy buena forma. Este pasado mes de enero lo pude comprobar.

La semana de los programadores en el Festival Santiago a Mil supone un marco excelente para poder llevar a cabo una degustación de lo que se está cociendo en el continente americano: una cata con platos desde Canadá hasta Argentina, con una presencia mayoritaria de trabajos iberoamericanos; desde la joven dramaturgia chilena, tremendamente política y con voces realmente interesantes como la del autor y director Guillermo Calderón, hasta la experiencia de compañías como Yuyaskani (Perú) o Cia dos Atores (Brasil): ambas presentando trabajos inolvidables. ¿Me pregunto cómo es que
Ensayo Hamlet, de esta última compañía, no ha pisado todavía el escenario de los grandes festivales de teatro europeos?

La selección de espectáculos de calle se repartía por la ciudad y sus alrededores. Diferentes formatos y espectáculos de calidad diversa. Destacaban
Las Cajas voyeuristas de La Biznaga (México), unos cubos que recorrían pasajes y rincones de Santiago invitando a los transeúntes a espiar las acciones que se llevaban a cabo en su interior; o bien La larga noche de los 500 años de La Patriótico Interesante (Chile), una reivindicación teatralizada de los derechos del pueblo Mapuche, que se llevó a cabo nada menos que ante el mismo Palacio de la Moneda. Inolvidable, por otra parte, el trabajo de orfebrería teatral, popular y culto, presentado por la compañía brasileña Galpao con Till, a saga de um herói torto, un espectáculo inspirado en un relato medieval que narra las aventuras en clave picaresca del joven antihéroe Till Eulenspiegel.

Esperamos poder dar a conocer una selección de estas propuestas a través de la Vitrina Iberoamericana que estamos organizando para este 2011. Unos trabajos tan sugerentes como las posibilidades de mercado que suponen para compañías catalanas los mercados emergentes de la zona. Existe una red de festivales muy interesantes que hay que dar a conocer y es por eso, entre otras cosas, que también organizamos esta Vitrina.

 Jordi Duran, Director artístic
Be Sociable, Share!

    Afegir un comentari

    Cerca al web

    ×