Notes de premsa

← Altres notes de premsa

Dijous, 30 de d’agost de 2018

FiraTàrrega 2018 exhibirà 50 espectacles nacionals i internacionals i compta amb més de 795 professionals procedents dels cinc continents.

En aquesta edició, que tindrà lloc del 6 al 9 de setembre, FiraTàrrega rellegeix l'espai públic contemporani a partir de quatre grans eixos temàtics: territori, memòria, identitat i inclusió.

La Fira exhibirà 50 espectacles nacionals i internacionals que duran a terme 227 funcions en 22 espais d'exhibició. A data de 27 d'agost, FiraTàrrega compta amb 795 professionals inscrits procedents dels cinc continents.

La Compagnie Lucamoros serà l'encarregada d'inaugurar FiraTàrrega amb el seu espectacle La Tortue de Gauguin, un espectacle poètic i visual que es podrà veure al parc de Sant Eloi el dijous 6 de setembre a les 21:30h.

FiraTàrrega 2018 tindrà lloc del 6 al 9 de setembre. Aquesta edició culmina el trienni que ha promogut els actius de les arts de carrer i que va començar el 2016 amb la interculturalitat, seguit de la participació de la passada edició i que tancarà aquest 2018 amb la mirada posada a rellegir l'espai públic. Enguany FiraTàrrega presenta 50 peces escèniques, provinents de 8 països, on hi destaquen 30 estrenes.

El conjunt de la programació ofereix un cartell ric en formats, gèneres i estils: una oferta per a tot tipus de públics i edats, on es presentaran 50 espectacles nacionals i internacionals, 12 dels quals han comptat amb el suport a la creació de FiraTàrrega. Durant els 4 dies de Fira, tindran lloc un total de 227 sessions, ubicades en 22 espais d'exhibició.

Rellegir l'espai públic, actualitzar-ne la mirada, entendre i celebrar el carrer. Aquesta ha estat la intenció de la Fira des de sempre, i aquesta és la intenció que subratllem aquest 2018. A partir de la programació d'aquest any mirarem al passat per entendre el present, i al present per encarar el futur.

La Compagnie Lucamoros obrirà FiraTàrrega 2018 amb La Tortue de Gauguin, un espectacle de carrer interdisciplinari que combina la pintura en directe, el teatre d'ombres i la música escènica. Una peça que mostra el procés d'elaboració d'una obra gràcies a una dramatúrgia visual que té lloc en una estructura vertical de 9 metres, amb sis pintors, una actriu i música en viu. Un políptic de metall, un retaule contemporani que reivindica la màgia de la creació i la condició efímera de l'art.

FIRATÀRREGA 2018 PASSAT, PRESENT I FUTUR DE LES ARTS DE CARRER

Clàssics contemporanis

Enguany FiraTàrrega vol retre homenatge als clàssics contemporanis i al codi teatral a l'espai públic. Una tradició avalada per la presència de grans noms nacionals i internacionals. N'és un exemple la companyia Adhok, que estrenarà a l'Estat espanyol la seva trilogia d'espectacles que reflexionen sobre la joventut i la vellesa (Issue de Secours, L'envol i Le Nid). D'altra banda, Joan Català presentarà en aquesta edició 5.102 m/s un treball en procés que es convertirà una peça de carrer i una altra de sala a partir de 2019.

També els polonesos Teatr KTO estrenaran Peregrinus i la reconeguda companyia anglesa Chameleon portarà a Tàrrega dos dels seus principals espectacles Of Man and Beast i Witness This. Altres noms destacats són Teatro do Mar, que debutarà a FiraTàrrega amb el seu Insomnio o NoFit State Circus & Motionhouse amb l'espectacle BLOCK.

La celebració del present

De la mirada del passat a la celebració del present, a la curiositat i les ganes de seguir creixent. Destaquen les darreres creacions de: Les Impuxibles i el seu primer espectacle de carrer Painball, la proposta que fan Toti Toronell i Pere Hosta (Slow Olou) amb Escargots, Hui Basa amb Tha Tzpar (L'espera) o bé Humanhood i la breu peça de dansa Orbis. També visitarà Tàrrega LaSala, la companyia basca de dansa contemporània que des de 2013 investiga el llenguatge físic i els seus vincles amb una estètica actual; ho veurem amb dos dels seus espectacles, FEMALE i I U. No podien faltar Espera de la Companyia de Circ 'eia'i la peça de dansa Labranza del Colectivo Lamajara.

La mirada posada al futur

Del present encarem el futur, una reivindicació de les arts de carrer, del relleu generacional i les altres maneres de fer carrer amb propostes com les de Silere, formada per exalumnes del Màster de Creació de FiraTàrrega; el Colectivo Ameno que presentarà Saunterer,una performance itinerant que es pregunta sobre la possibilitat de fugir d'un món homogeni en què la realitat es confon amb el capitalisme; i el treball de Calidos feat. Nølah amb Blockchain una instal·lació artística que vol posar el focus sobre la necessitat que la societat cooperi per construir un món millor. També destaquem el solo de dansa Home d'Akira Yoshida, la peça escènica de la italiana Caterina Moroni UN.HABITANTS_To make room for us o l'aposta de Becki Parker & Vero Cendoya que amb Hunting for the unicorn treballen en una investigació conjunta per oferir dues visions al voltant de l'autisme, una col·laboració entre FiraTàrrega i el festival britànic Stockton International Riverside Festival (SIRF).

Arts escèniques familiars

D'altra banda, FiraTàrrega continua la col·laboració amb la Mostra d'Igualada - Fira de Teatre Infantil i Juvenil i l'Associació de Teatre per a tots els Públics per a oferir un programa de visualització i internacionalització d'espectacles familiars catalans. Amb ells presentem quatre peces pensades per al mercat internacional: Mumusic Circus amb Flou Papagayo, Zum zum Teatre i Quim Bigas que presentaran a Tàrrega Hippos, Asteroid la darrera producció dels Campiguipugui que, dirigida per Toti Toronell, combina els titelles i els actors reals amb l'objectiu d'aconseguir un impacte sorprenent i transformador a l'espai públic. També dirigit al públic familiar trobem CreaMoviment amb Un món de cartró una proposta on grans i petits es relacionen amb un món de cartró transformant l'espai. Les set diferències d'El Pont Flotant serà també un dels plats forts de l'edició 2018 de FiraTàrrega.

Presència internacional. Mèxic i Xile de manera preminent

Enguany FiraTàrrega ha convidat 16 espectacles internacionals, d'entre els quals en destaquen les propostes mexicanes i xilenes. La relació amb Mèxic continua de manera orgànica, des de diferents àmbits, amb la presència de mexicans instal·lats a Catalunya després del seu pas pel Màster de Creació en Arts de Carrer de FiraTàrrega o les estrenes de materials mexicans que triomfen a les cartelleres globals.

Aquesta edició, doncs, presentarem 5 creacions mexicanes. Tres d'aquestes propostes mixtes són: Ohtli, opera prima de Claudia González (de la companyia D'Jade i exalumna del Màster), Mexicatas (Cor de Maguey) on a partir d'una dramatúrgia original de Sergi Belbel, vuit actrius mexicanes (tres d'elles exalumnes del Màster) expliquen les seves experiències en el seu exili a casa nostra. I finalment l'encàrrec que FiraTàrrega va fer a Antonio Zúñiga i Melina Pereyra (Chroma Teatre), per oferir una mirada externa i objectiva a la recerca i recuperació de la memòria històrica coincidint amb el desplegament del Pla de fosses de la Generalitat de Catalunya a Tàrrega i que es podrà veure sota el títol Prácticas de vuelo para acabar con el olvido.

Seguint amb les propostes mexicanes, Fira estrenarà dues peces de referència actuals com Sin Ítaca de Pendiente Teatro y Eduardo Bernal i La Brisa de Teatro Línea de Sombra i Tamara Cubas.

En referència a Xile, dues joves directores d'aquest país debutaran a FiraTàrrega. La primera és Carolina Díaz amb Correo (Proyecto Correo), un espectacle sobre el gènere epistolar, que ens proposa reflexionar sobre la privacitat, la comunicació, la immediatesa i l'estètica de l'espera. La segona, Pilar Ronderos, de la companyia La Laura Palmer, que amb Hija de Tigre ens presenta una producció de teatre documental i autobiogràfic sobre la figura del pare absent.

Trencant barreres

Aquesta Fira també vol escapar-se de les seves limitacions o barreres, qüestionant els seus límits com a espai d'exhibició i les jerarquies de l'espai públic presentant dues peces que no estaran en graella, i que busquen atrapar l'espectador desprevingut: Diana Coca presenta Corporeïtats al límit i John Fisherman amb #moneyforfree.

D'altra banda, el projecte Bailar el agua serà una experiència escènica que presentarem per a persones amb discapacitat intel·lectual severa, adreçant-nos a una tipologia d'espectador que sovint obviem i que reivindiquem a les nostres programacions de manera decidida.

També comptarem amb la presència de: Marta Torrents, Nuc, Nuria Guiu, PSIRC, José y sus hermanas, Los Moñekos, Théâtre de la Toupine, Xesca Salvà, Colectivo Ameno, Emília Gargot.

MÉS APROXIMACIONS A LA PROGRAMACIÓ DE FIRATÀRREGA

Per aproximar-se al gruix de la programació de FiraTàrrega 2018 la Fira organitza els Itineraris Artístics, 9 recorreguts amb la finalitat de facilitar al públic la navegació pel programa de FiraTàrrega, que en aquesta ocasió són 9 menús gastronòmics que conformen itineraris temàtics de referència. Aquests itineraris es poden consultar a través del cercador del web de FiraTàrrega i al mateix programa de mà de la Fira.

FIRATÀRREGA PRO: MERCAT D'ARTS ESCÈNIQUES

FiraTàrrega és un punt de trobada, debat, intercanvi i transacció; un veritable mercat internacional de les arts escèniques. El pavelló firal, amb estands d'exposició, permet als agents de les arts escèniques donar a conèixer els seus projectes. Enguany -a data de 27 d'agost- la Fira ha acreditat 795 professionals adscrits a 473 entitats relacionades amb les arts escèniques, de procedència nacional i internacional (Austràlia, Canadà, Colombia, Congo, Dinamarca, Egipte, Etiòpia, EUA, República de Moldàvia, Rússia, entre d'altres).

Entre les activitats i presentacions d'enguany destaca el Lunch Meeting organitzat per Catalan Arts, el punt de trobada entre les companyies catalanes seleccionades al programa oficial de FiraTàrrega i els programadors internacionals acreditats a l'edició. En aquesta edició, es preveu l'assistència d'unes 200 persones. Això fa del Lunch la reunió professional més important que se celebra durant la Fira.

També destaca la Conferència FARMING THE ARTS -Art i Agricultura. Col·laboracions i aprenentatge transversal, una trobada entre professionals interessats a descobrir nous models de treball col·laboratiu entre les arts i l'agricultura. El divendres també destaca l'Open Talk organitzat per The Artistic Occupation of the Space on es reflexionarà sobre com ocupar actualment l'espai públic com a espai de creació. El mateix divendres també es presentarà Without Walls consortium - un model de suport a la creació per a artistes de carrer (que agrupa 17 festivals i 2 centres de creació) i la seva missió de suport a artistes del Regne Unit per desenvolupar i realitzar gires a l'espai públic. I també destaca la presentació del codi de bones pràctiques de la Plataforma d'Arts de Carrer i el debat sobre el futur dels mercats escènics estatals a mans de COFAE.

Un any més FiraTàrrega impulsa el Projecte RADAR, amb el recolzament del Programa de la societat estatal Acción Cultural Española (AC/E) para la Internacionalización de la Cultura Española (PICE). Aquest projecte té l'objectiu de posar en contacte professionals del sector internacionals i generar sinèrgies entre ells. Enguany FiraTàrrega acollirà un grup de 9 programadors de referència dels 5 continents (Austràlia, Brasil, Burkina Faso, Canadà, EUA, Itàlia, Japó, Regne Unit i la República de Corea).

MÉS FIRATÀRREGA

Enguany FiraTàrrega acollirà Beepath és un projecte de ciència ciutadana que permet analitzar la mobilitat de 20 persones que compartiran, a través dels dispositius mòbils, el seu recorregut durant els dies de fira.

Coincidint amb l'any Pedrolo, tindrà lloc l'exposició Pedrolo Pas a Pas, comissariada per Xavier Garcia, on es podrà veure una col·lecció de primeres edicions, traduccions, adaptacions, edicions curioses i rareses així com versions en còmic, per a ràdio i tv del Mecanoscrit del Segon Origen.

Cerca al web