Territori Creatiu

RSS
  1. FiraTarrega, General 25/03/2010 Àrea de comunicació

    30 anys

    La de 2010 serà la 30a convocatòria de FiraTàrrega. 30 edicions consecutives d’ençà que el 1981 l’Ajuntament de Tàrrega, flanquejat per l’empenta creativa de Comediants, posés fil a l’agulla en aquell projecte de recuperació del carrer com a espai públic d’expressió i festa col·lectiva. Ha plogut molt al llarg d’aquests anys, no sempre al gust de tothom, però FiraTàrrega segueix al peu del canó, amb les idees molt clares, assumint la responsabilitat que li correspon en tant que element dinamitzador de la indústria de les arts escèniques del nostre país, ajudant els artistes a fer realitat les seves creacions i a presentar-les davant del públic i dels professionals, facilitant el treball dels programadors de teatres i festivals, donant a conèixer el model de FiraTàrrega enllà de les nostres fronteres, liderant projectes europeus juntament amb festivals d’altres països… És a dir, treballant amb rigor professional en la primera línia internacional per la creació i la difusió de les arts escèniques. Però FiraTàrrega no vol caure en l’autocomplaença i té molt clar que cal mirar endavant i cal seguir treballant per assolir noves fites en els propers 30 anys. Comptem amb tots vosaltres per fer-ho possible.
  2. Arts escèniques, General 19/03/2010 Àrea de comunicació

    Els públics de la cultura (III)

    Per què el consum d’arts escèniques no ha caigut en picat en una època de crisi com la que estem vivint? Per què no s’està complint el que la piràmide de necessitats de Maslow anunciava? Entrant en el camp de la sociologia podríem afirmar que tot i que som un mercat secundari, hem viscut un fenomen imprevisible: les debilitats de les arts escèniques s’han convertit en fortaleses. Assistir al teatre és avui una experiència directa, rica i segura gràcies a la màgia que té l’espectacle en viu.

     

     

     

    Essent conscients d’això, hem d’aprofitar el canvi no desitjat per dirigir les arts escèniques al camp de l’experiència única (ni millor ni pitjor que altres activitats culturals o d’oci). Una de les claus del màrqueting és justament la diferenciació de producte. En el cas de les arts escèniques aquesta diferenciació ha estat un element clau per evitar una crisi funesta del sector.

  3. FiraTarrega 04/03/2010 Mike Ribalta

    El Mercat d’Arts Escèniques de Catalunya

    FiraTàrrega és molt més que un festival de teatre  i una festa de la ciutat. FiraTàrrega, com és voluntat de destacar al nom, és una Fira. Un mercat de compra i venda d’espectacles. És el Mercat de les Arts Escèniques de Catalunya i un dels llocs de trobada referents d’Europa. El treball de la Fira supera els 4 dies de trobada presencial, el segon cap de setmana de setembre. És una tasca anual en contacte permanent amb els professionals.

    Aquesta nova finestra de comunicació és una eina més de contacte i servei a les companyies i els programadors que es reuneixen a Tarrega 4 dies l’any. En aquest espai parlarem de la Fira i de les altres fires. Del que passa a Catalunya i a fora. Seguiu connectats per seguir informats.
  4. Convocatòries 03/03/2010 Àrea de comunicació

    Habitaculum de la companyia Kamchatka, projecte escollit per al Laboratori de Creació 2010

    Ja hem seleccionat projecte guanyador per al Laboratori de Creació d’aquest any. Es tracta d’Habitaculum una proposta de la companyia Kamchatka. Després de l’èxit del seu primer espectacle que ha viatjat per molts festivals de tot el món la companyia proposa un exercici molt arriscat i és per això, entre d’altres coses, que l’hem triat. Vénen d’una primera experiència –la que va donar nom a la companyia i que es va presentar a Tàrrega 2007- que va ser tot un èxit (espectacle itinerant, lleuger, fàcil de contractar i de programar, amb moltes lectures, el que pot deixar satisfets a tota mena de públics). I en contra del que podria semblar previsible ara plantegen tot el contrari: un “site específic”, un espectacle pensat per un espai molt concret –una casa abandonada, buida- molt més dificil de programar. Han optat pel risc creatiu, han escollit un camí gens fàcil.
    La història?: Els seus personatges errants, han arribat a un punt de destí. Un punt temporal, provisional. Allà despleguen tots els seus móns interiors. Tot el què hi havia dins de les maletes. Tot és molt fràgil, com els mateixos personatges.
    Com diuen en els seus textos promocionals: “Habitaculum és una continuïtat de l’obra anterior Kamchatka. Després d’haver recorregut diversos països, buscant la integració en una nova cultura, els mateixos personatges plens d’experiències, s’endinsen en una de les problemàtiques de la nostra societat contemporània, apropant al públic a l’habitatge dels nouvinguts, qui mantenen els seus somnis i expectatives d’unes millors condicions de vida”.
    Estaran en residència a Tàrrega durant unes setmanes per crear l’espectacle que s’estrenarà a la Fira d’enguany.
  5. Arts escèniques, General 26/02/2010 Àrea de comunicació

    Els públics de la cultura (II)

    Estudis sobre comportaments de públics de la cultura afirmen que el nombre d’espectadors de teatre s’incrementa malgrat l’actual crisi econòmica (tot i que en realitat s’estan venent més entrades a menys espectadors), que el grau d’interès cultural per disciplines és de concerts > teatre > dansa > ballet > òpera, que els públics culturals més actius són els de la franja dels 25 als 34 anys, que 1/3 dels públics culturals són universitaris.

     

     

     

    Però la dada que crida més l’atenció és la següent: els factors que influeixen en que la gent no vagi al teatre són en aquest ordre i contra tot pronòstic: falta d’interès davant la poca o mala oferta > falta de temps > preu. Sense frivolitzar, es posa de manifest que el factor temps és molt més important que el factor preu a l’hora de consumir cultura. Els públics de la cultura disposen de temps limitat que han de gestionar entre anar al teatre, al cinema, estar amb la família, treballar, llegir, comprar roba, viatjar, estudiar idiomes, passejar al gos o sopar amb amics retrobats a facebook. Tot un repte!

  6. FiraTarrega, General 25/02/2010 Àrea de comunicació

    Hamlet

    Arola Editors, amb experiència contrastada en l’edició de textos teatrals contemporanis, ha iniciat una nova aventura amb la posada en circulació de la revista d’arts escèniques Hamlet, de periodicitat mensual. Amb un número 0 que va aparèixer a final de 2009 en el qual ja s’apreciava la voluntat d’erigir-se com una de les publicacions de referència del sector, ara ha aparegut el número 1 (febrer de 2010) en el qual es confirma la intenció d’abraçar l’ampli espectre de les arts escèniques del nostre país, tant des del punt de vista geogràfic (compta amb una llarga nòmina de col·laboradors especialistes repartits pel territori) com pel que fa a la diversitat d’enfocaments temàtics o a la integració de la diversitat de gèneres escènics. La revista, amb un tractament visual molt ambiciós i acurat, té la seva rèplica digital que serà accessible gratuïtament per als subscriptors. Des d’aquí felicitem els editors per aquesta iniciativa i els desitgem que Hamlet tingui un recorregut ben llarg.
  7. Arts escèniques, General 19/02/2010 Àrea de comunicació

    Els públics de la cultura (I)

    A propòsit de la celebració del fòrum bianual d’arts escèniques Escenium, celebrat a Bilbao els passats 10, 11 i 12 de febrer, em disposo a reproduir algunes reflexions interessants que s’hi van sentir:

    El mercat de les arts escèniques ha sofert una important paradoxa en els últims 10 anys. Malgrat l’increment de públics i recaptació d’uns índex del 150 al 180%, l’assistència al teatre ha baixat un 32% comparativament amb altres ofertes culturals i d’oci. En termes matrimonials podríem parlar d’una altíssima infidelitat a les arts escèniques per part dels públics de la cultura. El turisme, la moda, el cinema, la cultura de masses actuarien com a pèrfides amants del públic de teatre.

  8. Convocatòries, General 15/02/2010 Àrea de comunicació

    Terminis

    Avui 15 de febrer es tanca el termini per a presentar propostes artístiques per a l’edició 2010 de FiraTàrrega que tindrà lloc del 9 a l 12 de setembre. Així mateix el dia 15 de gener es va tancar l’admissió de projectes per als Laboratoris de Creació 2010, l’experiència de residència creativa que tants bons resultats ha donat en els dos anys precedents, amb la Reial Companyia de Teatre de Catalunya i Pontenpié. L’1 de març farem públic el nom de la companyia que participarà en el Laboratori 2010.
  9. Arts de carrer, Arts escèniques, General 15/02/2010 Àrea de comunicació

    Nous temps, nous canals

    Aquest és el blog de l’equip directiu de FiraTàrrega on a partir d’avui parlarem de les arts escèniques en general i de les arts de carrer en particular, amb la voluntat de fomentar el debat, posar idees en circulació i fer més fluida i propera la nostra relació amb els professionals del sector. Tot des de la perspectiva que ens dóna el fet d’organitzar un mercat d’arts escèniques que, en la trajectòria de 30 edicions consecutives, ha estat capaç de projectar-se enllà de les fronteres i esdevenir una veritable referència internacional.

Cerca al web

×