Territori Creatiu

RSS
  1. FiraTarrega 12/05/2010 Oriol Martí i Sambola

    Encuentros Cuba – España

    Fa uns dies ja, que vaig asistir a unes trobades entre professionals de les arts escéniques de Cuba i de l’Estat espanyol. Es van desenvolupar a Matanzas (Cuba) i amb quatre sessions es van analitzar diferents experiencies que es desenvolupen a cada país. Per la meva part, vaig explicar l’impacte social i cultural que té la Fira, així com la gestió de la mateixa. En aquesta trobada també es van establir contactes i es van poder veure espectacles de carrer fets per companyies cubanes. Tot i tractar-se de realitats molt diferents, crec que tothom en va poder extreure experiències aprofitables.
  2. FiraTarrega 07/05/2010 Àrea de comunicació

    Guillem Albà i l’Always Drinking en residència

    Aquesta setmana hem tingut en residència creativa a Tàrrega a Guillem Albà i l’Always Drinking Marching Band que han estat assajant l’espectacle Flirt! que es podrà veure dins la programació de FiraTàrrega 2010. Aquest és un treball de clown que transcorre a base d’escenes musicals. per explicar la història d’un antiheroi a la recerca del seu amor. Amb aquesta residència s’han estrenat les instal·lacions de l’Espai El Molí, al nucli del Talladell.
  3. FiraTarrega 06/04/2010 Mike Ribalta

    Promoció internacional a VIA del Festival de Teatro de Bogotá

    En el marc de les accions de promoció internacional i captació de professionals que FiraTàrrega fa durant tot l’any, la darrera setmana de març la Fira va participar al XII Festival Iberoamericano de Teatro de Bogotá (Colòmbia), un dels festivals d’arts escèniques més importants de llatinoamèrica.

    Una de les activitats més destacades de les últimes edicions és la Ventana Internacional de las Artes Escénicas (VIA), un fòrum de contacte entre programadors i companyies al qual, aquest any, es van convidar un centenar llarg de promotors del continent.
    A més de conèixer el funcionament d’un dels esdeveniments més prestigiosos i seguits de Colòmbia, es va tenir l’oportunitat de contactar amb nous programadors dels festivals iberoamericans, agents dels Estats Units i de Corea, amb qui es faran projectes que esperem que es facin realitat en les properes edicions de la Fira, per al benefici de tots els professionals acreditats.
  4. FiraTarrega 26/03/2010 Oriol Martí i Sambola

    FiraTàrrega i el sector teatral

    Ja fa uns dies que FiraTàrrega i la Asociación de Empresas de Distribución y Gestión de las Artes Escénicas (ADGAE) vam signar un conveni de col·laboració que suposa un pas endavant en la implicació del sector amb FiraTàrrega. Aquest tipus de relacions mostren una vegada més el valor estratègic que la Fira ha anat adquirint dins el panorama de les industries culturals de l’Estat espanyol i que, una vegada més, ha quedat contrastat amb l’estudi que la Coordinadora de Ferias de Artes Escénicas (COFAE) ha fet públic aquests dies, en el qual FiraTàrrega queda posicionada, novament, com el punt de trobada amb més professionals (unitats de compravenda) acreditats. També en aquest estudi de la COFAE es desprèn que FiraTàrrega és la Fira peninsular amb més presència de professionals internacionals.
  5. FiraTarrega, General 25/03/2010 Àrea de comunicació

    30 anys

    La de 2010 serà la 30a convocatòria de FiraTàrrega. 30 edicions consecutives d’ençà que el 1981 l’Ajuntament de Tàrrega, flanquejat per l’empenta creativa de Comediants, posés fil a l’agulla en aquell projecte de recuperació del carrer com a espai públic d’expressió i festa col·lectiva. Ha plogut molt al llarg d’aquests anys, no sempre al gust de tothom, però FiraTàrrega segueix al peu del canó, amb les idees molt clares, assumint la responsabilitat que li correspon en tant que element dinamitzador de la indústria de les arts escèniques del nostre país, ajudant els artistes a fer realitat les seves creacions i a presentar-les davant del públic i dels professionals, facilitant el treball dels programadors de teatres i festivals, donant a conèixer el model de FiraTàrrega enllà de les nostres fronteres, liderant projectes europeus juntament amb festivals d’altres països… És a dir, treballant amb rigor professional en la primera línia internacional per la creació i la difusió de les arts escèniques. Però FiraTàrrega no vol caure en l’autocomplaença i té molt clar que cal mirar endavant i cal seguir treballant per assolir noves fites en els propers 30 anys. Comptem amb tots vosaltres per fer-ho possible.
  6. Arts escèniques, General 19/03/2010 Àrea de comunicació

    Els públics de la cultura (III)

    Per què el consum d’arts escèniques no ha caigut en picat en una època de crisi com la que estem vivint? Per què no s’està complint el que la piràmide de necessitats de Maslow anunciava? Entrant en el camp de la sociologia podríem afirmar que tot i que som un mercat secundari, hem viscut un fenomen imprevisible: les debilitats de les arts escèniques s’han convertit en fortaleses. Assistir al teatre és avui una experiència directa, rica i segura gràcies a la màgia que té l’espectacle en viu.

     

     

     

    Essent conscients d’això, hem d’aprofitar el canvi no desitjat per dirigir les arts escèniques al camp de l’experiència única (ni millor ni pitjor que altres activitats culturals o d’oci). Una de les claus del màrqueting és justament la diferenciació de producte. En el cas de les arts escèniques aquesta diferenciació ha estat un element clau per evitar una crisi funesta del sector.

  7. FiraTarrega 04/03/2010 Mike Ribalta

    El Mercat d’Arts Escèniques de Catalunya

    FiraTàrrega és molt més que un festival de teatre  i una festa de la ciutat. FiraTàrrega, com és voluntat de destacar al nom, és una Fira. Un mercat de compra i venda d’espectacles. És el Mercat de les Arts Escèniques de Catalunya i un dels llocs de trobada referents d’Europa. El treball de la Fira supera els 4 dies de trobada presencial, el segon cap de setmana de setembre. És una tasca anual en contacte permanent amb els professionals.

    Aquesta nova finestra de comunicació és una eina més de contacte i servei a les companyies i els programadors que es reuneixen a Tarrega 4 dies l’any. En aquest espai parlarem de la Fira i de les altres fires. Del que passa a Catalunya i a fora. Seguiu connectats per seguir informats.
  8. Convocatòries 03/03/2010 Àrea de comunicació

    Habitaculum de la companyia Kamchatka, projecte escollit per al Laboratori de Creació 2010

    Ja hem seleccionat projecte guanyador per al Laboratori de Creació d’aquest any. Es tracta d’Habitaculum una proposta de la companyia Kamchatka. Després de l’èxit del seu primer espectacle que ha viatjat per molts festivals de tot el món la companyia proposa un exercici molt arriscat i és per això, entre d’altres coses, que l’hem triat. Vénen d’una primera experiència –la que va donar nom a la companyia i que es va presentar a Tàrrega 2007- que va ser tot un èxit (espectacle itinerant, lleuger, fàcil de contractar i de programar, amb moltes lectures, el que pot deixar satisfets a tota mena de públics). I en contra del que podria semblar previsible ara plantegen tot el contrari: un “site específic”, un espectacle pensat per un espai molt concret –una casa abandonada, buida- molt més dificil de programar. Han optat pel risc creatiu, han escollit un camí gens fàcil.
    La història?: Els seus personatges errants, han arribat a un punt de destí. Un punt temporal, provisional. Allà despleguen tots els seus móns interiors. Tot el què hi havia dins de les maletes. Tot és molt fràgil, com els mateixos personatges.
    Com diuen en els seus textos promocionals: “Habitaculum és una continuïtat de l’obra anterior Kamchatka. Després d’haver recorregut diversos països, buscant la integració en una nova cultura, els mateixos personatges plens d’experiències, s’endinsen en una de les problemàtiques de la nostra societat contemporània, apropant al públic a l’habitatge dels nouvinguts, qui mantenen els seus somnis i expectatives d’unes millors condicions de vida”.
    Estaran en residència a Tàrrega durant unes setmanes per crear l’espectacle que s’estrenarà a la Fira d’enguany.
  9. Arts escèniques, General 26/02/2010 Àrea de comunicació

    Els públics de la cultura (II)

    Estudis sobre comportaments de públics de la cultura afirmen que el nombre d’espectadors de teatre s’incrementa malgrat l’actual crisi econòmica (tot i que en realitat s’estan venent més entrades a menys espectadors), que el grau d’interès cultural per disciplines és de concerts > teatre > dansa > ballet > òpera, que els públics culturals més actius són els de la franja dels 25 als 34 anys, que 1/3 dels públics culturals són universitaris.

     

     

     

    Però la dada que crida més l’atenció és la següent: els factors que influeixen en que la gent no vagi al teatre són en aquest ordre i contra tot pronòstic: falta d’interès davant la poca o mala oferta > falta de temps > preu. Sense frivolitzar, es posa de manifest que el factor temps és molt més important que el factor preu a l’hora de consumir cultura. Els públics de la cultura disposen de temps limitat que han de gestionar entre anar al teatre, al cinema, estar amb la família, treballar, llegir, comprar roba, viatjar, estudiar idiomes, passejar al gos o sopar amb amics retrobats a facebook. Tot un repte!

  10. FiraTarrega, General 25/02/2010 Àrea de comunicació

    Hamlet

    Arola Editors, amb experiència contrastada en l’edició de textos teatrals contemporanis, ha iniciat una nova aventura amb la posada en circulació de la revista d’arts escèniques Hamlet, de periodicitat mensual. Amb un número 0 que va aparèixer a final de 2009 en el qual ja s’apreciava la voluntat d’erigir-se com una de les publicacions de referència del sector, ara ha aparegut el número 1 (febrer de 2010) en el qual es confirma la intenció d’abraçar l’ampli espectre de les arts escèniques del nostre país, tant des del punt de vista geogràfic (compta amb una llarga nòmina de col·laboradors especialistes repartits pel territori) com pel que fa a la diversitat d’enfocaments temàtics o a la integració de la diversitat de gèneres escènics. La revista, amb un tractament visual molt ambiciós i acurat, té la seva rèplica digital que serà accessible gratuïtament per als subscriptors. Des d’aquí felicitem els editors per aquesta iniciativa i els desitgem que Hamlet tingui un recorregut ben llarg.

Cerca al web

×