Notes de premsa

← Altres notes de premsa

Dilluns, 1 de d’agost de 2016

La secció Plataforma de FiraTàrrega mostrarà els espectacles gestats en el Programa de Suport a la Creació 2016

FiraTàrrega ha acollit 15 companyies, que han realitzat residències creatives a la ciutat durant tot l'any

Com a novetat, la secció comptarà amb el projecte #Mirades, que ens aproparà les visions particulars de dues companyies no europees sobre la nostra manera d'entendre la ciutat com a punt de trobada

El programa continua apostant per fomentar la creativitat escènica i la producció d'espectacles de carrer i en espais no convencionals, propostes que coincideixen amb una sèrie de valors clau: creativitat, laboratori, territori, recerca, risc, xarxa, innovació, servei públic i comunitat.

La secció Plataforma de FiraTàrrega comptarà amb el treball de 12 companyies nacionals i internacionals i mostrarà els espectacles que s'han gestat dins de la 6a edició del Programa de Suport a la Creació i altres peces amb vocació renovadora. Aquesta iniciativa, que conforma el 20% de la programació de la Fira, impulsa la creació escènica catalana i ofereix a companyies internacionals l'oportunitat de realitzar coproduccions en residència a la ciutat.

Enguany un total de 5 propostes s'han acollit al programa de Laboratoris de Creació. La companyia lleidatana Silere presentarà Terra Condere, la seva primera producció, que versa sobre el paisatge urbà actual, amb un recorregut a través dels límits d'una ciutat incompleta i susceptible de ser transformada. Roberto G. Alonso mostrarà A mí no me escribió Tennesee Williams, amb dramatúrgia de Marc Rosich i incursions en la dansa, el teatre gestual, el text clàssic, el playback, la cançó en directe i la performance, en un escenari poc convencional. El públic també podrà gaudir de la companyia Sienta la Cabeza que, amb El diván de la peluquera, oferirà experiència des de la intimitat i la complicitat d'una perruqueria, convidant els espectadors a expressar les seves pors més individuals.

Els Laboratoris de Moviment, que formen part dels Laboratoris de Creació, són la línia d'actuació que FiraTàrrega i El Graner comparteixen en l'acompanyament d'artistes emergents que aposten per les peces de moviment en l'espai públic. En aquesta ocasió presenten 2 treballs en una fase molt avançada de creació. Diana Gadish mostrarà Handle with care, una proposta de carrer, clown i moviment, des de la fragilitat i la vulnerabilitat, que juga amb elements tan simples com unes caixes de cartó que interactuen amb els espectadors. Molar és l'enèrgica i vitalista peça de Quim Bigas, centrada en la felicitat i en el comerç de les emocions, amb el cos com a protagonista principal.

Pel que fa a les Residències Artístiques, comptarem amb 3 companyies catalanes: Escarlata Circus, La Industrial Teatrera i LAminimALEscarlata Circus presentarà CorroC, una visita guiada sobre les intrigues del cor humà, una experiència que barreja art i ciència, una col·lecció de pedres amb forma de cor, que prenen vida, que expliquen històries que mai hauríem imaginat. La Industrial Teatrera ens oferirà Náufragos, un espectacle de clown de carrer al voltant dels petits i grans naufragis de cada dia. La companyia LAminimAL ens mostrarà Apocalypse Uploaded, la transhumantzació de les Abelles, la darrera part de la trilogia, un espectacle que uneix teatre, música i nous llenguatges en un escenari que amplifica, modula i modifica les accions apocalíptiques dels personatges.

FiraTàrrega també ha participat en la producció de Barcelona (contra la paret), de LaPùblica, una peça de teatre documental on 4 personatges mostren un punyent relat que repassa fets recents que han passat a la ciutat, des del 4F, els morts al CIE o l'assassinat de Juan Andrés Benítez. Aquest espectacle s'emmarca en el Projecte IT Emergents, col·laboració entre el Grec 2016 Festival de Barcelona, Temporada Alta i FiraTàrrega.

Un any més el Programa de Suport a la Creació traspassa fronteres i acull 3 produccions transnacionals de Mèxic, Corea del Sud i Xile. Comptarem amb la presència de la companyia xilena Teatro Niño Proletario que estrenarà Fulgor, on s'aborda el fenomen de la immigració i la supervivència en el context d'un món entestat en un creixement sense límits i amb un sistema econòmic pervers que perpetua la injustícia social.

El projecte #Mirades és un encàrrec de FiraTàrrega que ens aproparà les visions particulars de dues companyies no europees, CCOT (Corea del Sud) i Carretera 45 Teatro (Mèxic), sobre la nostra manera d'entendre la ciutat com a punt de trobada. En aquesta subsecció, es vol generar espais de coproducció transcontinental i fer una aposta per mirades no eurocentristes. Les dues propostes seran participatives i comptaran amb la col·laboració dels veïns i veïnes de Tàrrega. La companyia Carretera 45 Teatro del reconegut dramaturg i director mexicà Antonio Zúñiga ens proposa Algo de mí, algo de ti una peça participativa i testimonial que parteix de la vida de 30 parelles targarines que compartiran històries de la seva quotidianitat, superant així l'individualisme que caracteritza la societat contemporània. D'altra banda, la companyia sudcoreana CCOT presentarà Massager, on un massatgista asiàtic munta la paradeta al carrer i comença les seves pràctiques. Una instal·lació humana peculiar, que implicarà el públic familiar en l'espectacle mitjançant la participació en un taller de massatges durant la fase de residència de la companyia, que realitzarà aquest mes d'agost.

A més de tots els espectacles de la secció Plataforma, FiraTàrrega 2016 també ha coproduït Manifesta, de la companyia Obskené; Cafe Europa dels italians Ondadurto Teatro; i Riff this, riff that de la companyia nord-americana Ephrat Asherie Dance.

El programa de Suport a la Creació

El programa és un espai que FiraTàrrega dedica als creadors que arrisquen en les arts escèniques a l'espai públic, acompanyant aquestes propostes en la seva aparició al mercat, facilitant-los el procés de creació i assessorant-los en diversos àmbits professionals. Suport a la Creació vol fomentar la creativitat escènica i la producció d'espectacles de carrer i en espais no convencionals.

La Fira estableix un pla de residències artístiques que contempla tres línies d'actuació (Laboratoris de Creació, Residències Artístiques i Produccions Transnacionals) i ofereix a la ciutadania la possibilitat d'assistir i/o participar de manera activa als processos de creació de diversos espectacles. Un dels trets distintius del Programa de Suport a la Creació és precisament la voluntat d'apropar a la ciutadania de Tàrrega els processos de creació de les companyies seleccionades.

El projecte ha esdevingut un programa d'activitats complementari a l'oferta cultural del municipi, oferint entre els mesos de març i setembre, un seguit d'assajos oberts a la població. Aquest any s'han programat un total de 12 assajos oberts, on les companyies tenen l'oportunitat d'interactuar amb el públic i de crear un diàleg amb el paisatge humà i local de la localitat.

Una de les novetats d'aquesta sisena edició del Programa de Suport a la Creació és larehabilitació de l'espai que ocupa la Nau 18 de Cal Trepat, que acull una zona permanent de residències artístiques. Aquesta rehabilitació representa un pas important per dotar la Fira d'infraestructures permanents i així poder oferir una bona acollida als artistes que participen al programa de Suport a la Creació.

Cerca al web